سیستم خبره یا سیستم های خبره و ساختار و اجزای آن

تهران آی تی / جزوه / سیستم خبره یا سیستم های خبره و ساختار و اجزای آن
سیستم خبره یا سیستم های خبره و ساختار و اجزای آن

سیستم خبره یا سیستم های خبره و ساختار و اجزای آن

در این بخش قصد داریم درباره سیستم خبره یا سیستم های خبره و ساختار و اجزای آن به بحث و گفتگو بپردازیم در ابتدا تعریف های مختلفی که درباره سیستم خبره بیان شده است را مرور میکنیم و سپس به ساختار و اجزای سیستم خبره میپردازیم امیدوارم این مطلب مفید واقع شود

تعریف سیستم خبره یا سیستم های خبره | سیستم خبره یا سیستم های خبره چیست ؟

تعریف شماره یک ، سیستم خبره چیست ؟

از اوایل دهه ۱۹۵۰ و همراه با پیدایش نخستین کامپیوترهای دیجیتال فکر بلند پروازانه ای که همواره ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده ، ایجاد « هوش مصنوعی » است که به زبان ساده ، هوش مصنوعی ماشینی است که می تواند فکر کند بنابر این اگر بتوان با استفاده از پیشرفتهایی که در دنیای کامپیوترها به وقوع پیوسته ماشینی را بوجود آورد که قادر باشد عملیات مغز انسان را شبیه سازی کند شاید بتوان به آرزوی فریبنده هوش مصنوعی نیز دست یافت در دهه ۱۹۷۰ ، ادواردفیگن بام در دانشگاه استانفورد به دنبال کشف روش حل مسئله ای بود که خیلی کلی و همه منظوره نباشد . محققین دریافتند که یک متخصص معمولاً دارای تعدادی رموز و فوت و فن خاص برای کار خود می باشد و در واقع از مجموعه ای از شگردهای مفید و قواعد سرانگشتی در کار خود بهره می برد این یافته مقدمه پیدایش سیستم خبره بود .

سیستم خبره با اخذ این قواعد سر انگشتی از متخصصین و به تعبیری با تبدیل فرآیند استدلال و تصمیم گیری متخصصین به برنامه‌های کامپیوتری می تواند به عنوان ابزار راهنمای تصمیم گیری در اختیار غیر متخصص و حتی متخصصین کم تجربه قرار گیرد . حالا اگر بخواهیم تعریفی از سیستمهای خبره ارائه دهیم می توان گفت « سیستمهای خبره برنامه های کامپیوتری هستند که با استفاده از قواعد مورد استفاده متخصصین به حل مسائل در زمینه ای خاص می پردازند بسیاری از افراد قبل از اولین برخورد با کامپیوترهاو استفاده از آنها گمان می کنند کامپیوترها ماشینهای متفکرند که قادرند چاره همه مشکلات وحتی مسائل حل نشده را بیابند و راهنمای بشر باشند اما همه ما پس از مدتی آشنایی با کامپیوترها در می یابیم که تصورات اولیه همه تازه واردان به دنیای کامپیوتر خیالی بیش نبوده است . امروزه سیستمهای خبره عمدتاً تا اندازه ای به آن خیال ها جامه عمل پوشانده است .

وجه تمایز اصلی سیستمهای خبره نسبت به برنامه‌های کاربردی گذشته آن است که از استدلال مبتنی بر استنباط و استنتاج استفاده می کند در برنامه های کاربردی معمولی دارای الگوریتم و روش حل مسئله ثابتی هستیم اما در روشهای شهودی می توان با آزمون و خطا مسائل دشوارتری را حل کرد و به جواب رضایتبخش رسید.

پیشنهاد تهران آی تی : دانلود صدها مقاله isi سیستم خبره همراه با ترجمه فارسی ، برای مشاهده اینجا کلیک کنید

تعریف شماره دو ، سیستم خبره چیست ؟

در یک تعریف کلی می‌توان گفت سیستم‌های خبره، برنامه‌های کامپیوتری‌ای هستند که نحوه تفکر یک متخصص در یک زمینه خاص را شبیه‌سازی می‌کنند. در واقع این نرم‌افزارها، الگوهای منطقی‌ای را که یک متخصص بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند، شناسایی می‌نمایند و سپس بر اساس آن الگوها، مانند انسان‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.

یکی از اهداف هوش مصنوعی، فهم هوش انسانی با شبیه‌سازی آن توسط برنامه‌های کامپیوتری است. البته بدیهی است که هوش‌‌ را می‌توان به بسیاری از مهارت‌های مبتنی بر فهم، از جمله توانایی تصمیم‌گیری، یادگیری و فهم زبان تعمیم داد و از این‌رو واژه‌ای کلی محسوب می‌شود.

بیشتر دستاوردهای هوش مصنوعی در زمینه تصمیم‌گیری و حل مسئله بوده است که اصلی‌ترین موضوع سیستم‌های خبره را شامل می‌شوند. به آن نوع از برنامه‌های هوش مصنوعی که به سطحی از خبرگی می‌رسند که می‌توانند به جای یک متخصص در یک زمینه خاص تصمیم‌گیری کنند، expert systems یا سیستم‌های خبره گفته می‌شود. این سیستم‌ها برنامه‌هایی هستند که پایگاه دانش آن‌ها انباشته از اطلاعاتی است که انسان‌ها هنگام تصمیم‌گیری درباره یک موضوع خاص، براساس آن‌ها تصمیم می‌گیرند. روی این موضوع باید تأکید کرد که هیچ‌یک از سیستم‌های خبره‌ای که تا‌کنون طراحی و برنامه‌نویسی شده‌اند، همه‌منظوره نبوده‌اند و تنها در یک زمینه محدود قادر به شبیه‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری انسان هستند.

به محدوده اطلاعاتی از الگوهای خبرگی انسان که به یک سیستم خبره منتقل می‌شود، task domain گفته می‌شود. این محدوده، سطح خبرگی یک سیستم خبره را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد ‌که آن سیستم خبره برای چه کارهایی طراحی شده است. سیستم خبره با این task ها یا وظایف می‌تواند کارهایی چون برنامه‌ریزی، زمانبندی، و طراحی را در یک حیطه تعریف شده انجام دهد. به روند ساخت یک سیستم خبره، knowledge engineering یا مهندسی دانش گفته می‌شود. یک مهندس دانش باید اطمینان حاصل کند که سیستم خبره طراحی شده، تمام دانش مورد نیاز برای حل یک مسئله را دارد. طبیعتاً در غیراین‌صورت، تصمیم‌های سیستم خبره قابل اطمینان نخواهند بود.

تعریف شماره سه ، سیستم خبره چیست ؟

به دسته‌ای خاص از نرم‌افزار، نرم‌افزارهای رایانه‌ای اطلاق می‌شود که در راستای کمک به کاردانان و متخصّصان انسانی و یا جایگزینی جزئی آنان در زمینه‌های محدود تخصّصی تلاش دارند. اینگونه سامانه‌ها، در واقع، نمونه‌های آغازین و ساده‌تری از فناوری پیش‌رفته‌تر،سامانه‌های دانش-بنیان به شمار می‌آیند.که با گردآوری، پردازش و واکاوی داده‌ها قادر به نتیجه‌گیری و حل مسئله در مواردی هستند که معمولاً به دیدگاه و دانش یک فرد کارآزموده در آن رشته تخصصی نیاز دارد. این سامانه‌ها معمولاً اطلاعات را به شکل واقعیت ها و قواعد در دادگانی به نام پایگاه دانش به شکل ساختار مند ذخیره نموده، و سپس با بهره‌گیری از روشهایی خاص استنتاج از این داده‌ها نتایج مورد نیاز حاصل می‌شود.

پیشنهاد تهران آی تی : دانلود صدها پروژه سیستم خبره با پرولوگ ، برای مشاهده اینجا کلیک کنید

تعریف شماره چهار ، سیستم خبره چیست ؟

سیستم‌های خبره برنامه هایی هستند که رفتار یک انسان متخصص در یک زمینه بخصوص را تقلید می کنند. این برنامه از اطلاعاتی که استفاده کننده در آن‌ها ذخیره می‌کند جهت اعلام یک عقیده در یک موضوع بخصوص استفاده می کند. از اینرو سیستم‌های خبره تا هنگامی که بتوانند موضوعی را که با پاسخ‌های شما مطابقت داشته باشد بیابند به سوال کردن از شما ادامه می دهند.

تعریف شماره پنج ، سیستم خبره چیست ؟

خبرگی دانش تخصصی است که برای رسیدن به آن نیاز به مطالعه مفاهیم تخصصی یا گذراندن دوره های ویژه است.

سیستم های خبره یکی از زیر شاخه های هوش مصنوعی است. یک سیستم خبره به برنامه کامپیوتری گفته می شود که دارای خبرگی در حوزه خاصی است و می تواند در آن حوزه برای تصمیم گیری یا کمک به خبره جهت تصمیم گیری به کار رود. سیستم های خبره برای حل مسائلی بکار می روند که :

  • الگوریتم خاصی برای حل آن مسائل وجود ندارد ، حل آن به صورت الگوریتمیک کارآیی بالایی ندارد یا امکان پذیر نیست
  • دانش آشکار ، صریح برای حل آن مسئله وجود دارد تا بتوان سیستم دانشی برای آن طراحی و پیاده سازی کرد

 برای مثال اگر سیستمی با استفاده از روشهای علم آمار اقدام به پیش بینی دمای هوای فردا کند، در حوزه سیستم های خبره کلاسیک و سنتی قرار نمیگیرد. اما اگر سیستمی با استفاده از این قاعده که در این فصل از سال دمای هوا معمولا ثابت است و این واقعیت که دمای امروز ۲۵ درجه سانتی گراد است به این نتیجه برسد که دمای فردا حدود ۴۵ درجه سانتی گراد خواهد بود در حوزه سیستم های خبره کلاسیک قرار می گیرد. از سیستم خبره نباید انتظار داشت که لزوما و همیشه نتیجه ای بهتر از نتیجه یک خبره انسانی بیابد. سیستم خبره معمولا می تواند در بهترین حالت همسطح یک خبره انسانی نتیجه گیری نماید. مانند خبره های انسانی، سیستم های خبره کامپیوتری همیشه به جواب نمی رسند.

با توجه به این که علوم مختلفی وجود دارد در نتیجه خبرگی در شاخه های علمی متفاوت مطرح است. فرد خبره ، Expert فردی است که در زمینه ای خاص مهارت دارد به طور مثال یک پزشک، یک مکانیک و یا یک مهندس عمران افراد خبره ای هستند. این مسئله بیانگر این است که دامنه کاربرد سیستم های خبره، گسترده بوده و می توان برای هر زمینه کاری تخصصی، سیستم خبره طراحی و پیاده سازی کرد.

معرفی اجزای اصلی یک سیستم خبره همراه با تصویر

اجزای سیستم خبره

تصویر زیر نشان دهنده اجزای اصلی یک سیستم خبره و نوع ارتباط هر یک از اجزا با یکدیگر است و در ادامه آن هر یک از این اجزای سیستم خبره را توضیح داده ایم

اجزای اصلی یک سیستم خبره

اجزای سیستم خبره

پایگاه دانش : یکی از مولفه های مهم سیستم های خبره، پایگاه دانش یا مخزن دانش است. محلی است که دانش خبره، کد گذاری شده و قابل فهم برای سیستم ذخیره میشود. پایگاه قواعد دانش، محلی است که در آن بازنمایی دانش به صورت مجموعه ای از قواعد است. بازنمایی دانش در ادامه منجر به ایجاد پایگاه دانش می شود. فردی که دانش خبره را کد کرده و وارد پایگاه دانش می کند مهندسی دانش Knowledge Engineer نامیده می شود. معمولا دانش به صورت سنتی و کلاسیک در سیستم های خبره سنتی با عبارتهای شرطی قواعد در پایگاه دانش ذخیره می شود.

مثال : اگر چراغی قرمز است آنگاه متوقف شو هرگاه این واقعیت وجود داشته باشد که چراغی قرمز است ، آنگاه این واقعیت با الگوی چراغ قرمز است منتطبق می شود در این صورت این قاعده برآورده میشود  و دستور متوقف شو اجرا میشود.

موتور استنتاج : یعنی استفاده از دانش موجود برای حل مسئله با ارتباط دادن دانش های مرتبط. موتور استنتاج با استفاده از قواعد منطق و دانش موجود در پایگاه دانش و حقایق حافظه کاری اقدام به انجام کار خاصی می کند. این عمل یا به صورت افزودن حقایق جدید به پایگاه دانش است یا به صورت نتیجه ای برای اعلام به کاربر یا انجام کار خاصی است.

حافظه کاری : حافظه ای برای ذخیره پاسخ های پرسش های پرسیده شده توسط سیستم است.

امکانات کسب دانش: راهکارهایی برای ایجاد و اضافه نمودن دانش به سیستم. امکاناتی است که اگر بخواهیم دانشی به سیستم اضافه کنیم باید یک بار از این مرحله عبور کنیم اگر این دانش قبلاً در سیستم وجود نداشته باشد به موتور استنتاج می رود روی آن پالایشی صورت می گیرد و سپس در پایگاه دانش قرار می گیرد.

امکانات توضیح : برای نشان دادن مراحل نتیجه گیری سیستم خبره برای یک مساله خاصی به زبان قابل فهم برای کاربر، به کار می رود. لزوم این امکانات برای آن است که کاربر با دیدن مراحل استنتاج اطمینان بیشتری به تصمیم گرفته شده توسط سیستم پیدا کند و همچنین خبره ای که دانش او وارد پایگاه دانش شده است، اطمینان می یابد که دانش او به صورت درست بازنمایی و وارد سیستم شده است. در ارتباط کاربر با سیستم، پرسش و پاسخهایی مطرح میشود و در روند اجرا و تا پایان، سیستم به کاربر یک سری راهکار پیشنهاد می کند. در روند پرسیدن پرسش ها، اگر کاربر لازم دانست سیستم خبره باید بتواند توضیحی در زمینه این که چرا چنین سوالی پرسیده می شود؟ و یا چگونه به این نتیجه رسیده است؟ ، ارائه دهد، چنین قابلیتی را امکانات توضیح می نامند.

بخشی ارتباط با کاربر : مربوط به بخشی است که به طور مستقیم با کاربر در ارتباط است.

پیشنهاد تهران آی تی : دانلود صدها پروژه سیستم خبره با کلیپس ، برای مشاهده اینجا کلیک کنید

ساختار سیستم خبره

ساختار سیستم خبره

ساختار سیستم خبره

جستجو کنید

طراحی و پیاده سازی پروژه های طراحی سایت دانشجویی

انجام، اجرا و طراحی پروژه های طراحی سایت برای دانشجویان با HTML CSS PHP ASP.NET JAVA و ... با کمترین هزینه. برای مشاهده نمونه کارها و یا دریافت مشاوره رایگان از تیم طراحی سایت تهران آی تی با ما در تماس باشید. ما بهترین پروژه های طراحی سایت را با حداقل هزینه برای شما طراحی میکنیم - مشاوره رایگان 09121486770

مــشاوره و مشاهده نمونه کارها

مطالب مرتبط

لطفا از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید

دوره رایگان بنفش ASP.NET MVC

کامل ترین و بهترین دوره رایگان Asp.Net MVC 5 شامل 44 قسمت - ASP.NET یک فریمورک وب رایگان برای ساخت وب سایت ها و برنامه های کاربردی وب بر روی دات نت فریم ورک با استفاده از HTML ، CSS و جاوا اسکریپت است. از این رو تیم تحقیقاتی تهران آی تی به این نتیجه رسید که دوره رایگان و کاربردی در خصوص ASP.NET MVC 5 منتشر کند. این دوره آموزشی رایگان با عشق و علاقه برای شما پژوهندگان علم تولید شده است.

ورود به دوره رایگان بنفش ASP.NET MVC

جــذاب های هفته

از پربازدیدترین مطالب تهران آی تی در هفته ای که گذشت دیدن فرمایید

باورکردنی نیست فقط با 300 هزار تومان

طراحی سایت شما + طراحی اپلیکیشن هدیه و رایگان
این یک حراج است در مدت زمان محدود - شرکت های زیادی سایت های ارزان طراحی میکنند اما آیا کیفیت لازم را دارا هستند؟ طراحی سایت ارزان به همراه اپلیکیشن رایگان هدیه برای اولین بار توسط تهران آی تی مخصوص سازمان ها و کسب و کار های کوچک و بزرگ و حتی جدید تیم طراحی سایت تهران آی تی در کنار شماست تا شناخته شوید - مشاوره رایگان 09121486770

مــشاوره و مشاهده نمونه کارها

پشتیبانی 24 ساعته

تیم تهران آی تی در هفت روز هفته و 24 ساعت روز آماده پاسخ گویی به سوالات کاربران و ارائه مشاره رایگان میباشد